Zakelijk Almelo

Gasten bij aflevering 66 van Zakelijk Almelo waren Richard Andringa (secretaris-directeur Waterschap Vechtstromen) en Jan Willem Top & Gilbert Willemsen (directeuren Neuteboom Koffiebranderij). Martin Steenbeeke ging met hen in gesprek.

Waterreiniging en -beheer? ‘Niemand beseft wat er allemaal bij komt kijken bij schoon en veilig water’, begon Richard Andringa. ‘Het is ook ingewikkeld te zien. Wij zijn heel erg goed geworden in het verzinnen van oplossingen voor schoon en veilig water. De opgaven worden veel groter. Dat komt door de klimaatverandering en de trek van het platteland naar de stad. We moeten dus meer samenwerken, ook met innovatieve bedrijven. Ook de eisen worden steeds hoger, bijvoorbeeld vanwege medicijnresten. Die problematiek wordt steeds groter. In het watersysteem gaat het vooral om de klimaatverandering. Al 35 jaar eerder dan we dachten zijn er hoosbuien. Die kunnen nog intenser worden. Wij moeten voorbereid zijn op de uitdagingen die ons wachten en zoeken naar technologische mogelijkheden.’

Het streven is om alle afval om te zetten in grondstoffen. Deels gebeurt dat al. ‘We proberen uit het slib nog meer grondstoffen te halen.’

In het werkgebied van Waterschap Vechtstromen zijn 22 rioolwaterzuiveringsinstallaties. In Glanerbrug is sprake van een bijzondere ontwikkeling. Hier is een bedrijfshal op het terrein van de rioolwaterzuivering omgetoverd tot waterinnovatielocatie. Hier doet men onderzoek naar en met innovatieve watertechnologieën. Daarnaast ziet Richard Andringa de trend dat bedrijven over een afvalwaterzuivering beschikken en het waterschap niet meer nodig hebben. ‘Dat is een bedreiging. Je ziet een trend van zelforganisatie. De technologie maakt dat ook mogelijk.’ Er is inmiddels een anti-afhaaksubsidie, die een bedrijf moet prikkelen klant te blijven.

Het kantoor in Coevorden gaat sluiten. Het Waterschap concentreert de activiteiten in Almelo, maar: ‘het hoofdkantoor wordt minder belangrijk, de medewerkers moeten eropuit. De inhoud van het werk wordt beter als iedereen af en toe werk ruikt’.

Ook het pand aan de Kooikersweg zal eerdaags te groot zijn. ‘We bouwen vooral flexibiliteit in. Wel willen we een plek in of in de buurt van Almelo.’

Vechtstromen heeft 500 medewerkers; 200 van hen zijn al ‘buiten’ Er is een enorme trots bij de medewerkers en in het bedrijf, besluit Richard Andringa. ‘Er is in Twente een enorme geworteldheid van mensen en bestuurders. Ze zijn verbonden met wat er speelt in de regio.’

Ger Vermeulen verzorgde de column. De tekst ervan kunt u elders lezen.

Neuteboom dateert van 1891. Gilbert Willemsen en Jan Willem Top vormen sinds 2003 de directie van Neuteboom Koffiebranderij. Het is ambachtelijk werk en er moet veel en vaak worden geproefd. Niet alleen de bonen (zoals Arabica en Robusta), ook de melange en het branden doen ertoe. ‘Samenstellen en branden is een belangrijk ding, die zijn smaakbepalend. Wij importeren koffie uit 24 landen wereldwijd. De kwaliteit moet je dan erg in de gaten houden. Door de dag heen drinken we wel veel koffie, wel dertig tot veertig kopjes. Je moet wel koffieliefhebber zijn.’

Sinds 2003 zijn de omzet en het aantal medewerkers verdubbeld. Ook kwam men met eigen merken. ‘Je toegevoegde waarde moet wel heel groot zijn om schapwaarde te houden, dus gingen we naar de private label-kant. We hebben geprobeerd met trends bij supermarkten te komen, maar we zijn in de steek gelaten door leveranciers. Nu hebben we een Nespresso-compatible.

Neuteboom levert koffiebonen, koffiepads en gemalen koffie. Er wordt geproduceerd onder een aantal merknamen, waaronder Neuteboom Professioneel, Neuteboom Biologisch, Café  de Origen, Manetti Classic en Redbeans. Zelf onderscheiden Gilbert Willemsen en Jan Willem Top drie ‘mooie bedrijven’: Redbeans, Manetti en Neuteboom.

Neuteboom Koffiebranderij behoort tot de vijf grootste koffiebranderijen van Nederland. De productiecapaciteit bedraagt 10.000 ton. Douwe Egbert is de grootste met tweederde van de markt. ‘Daar kunnen wij niet bij in de schaduw staan. Wij moeten het hebben van betrouwbaarheid en kwaliteit, van trends volgen.’

Bij koffie draait het om smaak. Neuteboom brandt en verpakt de koffie zelf. ‘We moeten de melange maken die de klant wil.’ In Duitsland, waar ze ook koffie leveren, drinkt men een  ander soort koffie. ‘We hebben allemaal een verschillende smaakbeleving en een ander zetsysteem. Koffie is een emotioneel product. Iedereen heeft een mening en voorkeur, er is heel wat voor nodig om te wisselen.’

Beiden zien een trend in bonen en capsules. ‘Bonen zijn hot. Filterkoffie is passé. Het is bonen of capsules. De ontwikkeling zit vooral in de hardware. Wij ontwerpen ook horecamachines.’ Het idee eigen koffieshops op te zetten, hebben ze laten varen. Tegenwoordig vind je op elke hoek van de straat wel een koffieshop en is het veel  moeite om er een boterham uit te halen. ‘Als je in een keten stapt, moet je minimaal dertig van die tentjes hebben.’

Dit jaar beleeft die trend een groeifase, met nieuwe klanten en een nieuwe branderij. ‘Er staat ons redelijk veel te wachten. Op de huidige locatie is dat lastig, we lopen tegen ons plafond. Daarom kijken we naar uitbreiding en nieuwbouw.’

Namens Sheltersuit beklom Youp Meek de zeepkist. In drie minuten gaf hij een presentatie van het idee en hoe dit is gerealiseerd. Sheltersuit staat open voor samenwerking en ideeën.

zakelijk almelo (1) zakelijk almelo (2) zakelijk almelo (3) zakelijk almelo (4) zakelijk almelo (5) zakelijk almelo (6) zakelijk almelo (7) zakelijk almelo (8) zakelijk almelo (9) zakelijk almelo (10) zakelijk almelo (11) zakelijk almelo (12) zakelijk almelo (13) zakelijk almelo (14) zakelijk almelo (15) zakelijk almelo (16) zakelijk almelo (17)