Zakelijk Almelo

Verloren was en virtuele realiteit

Zakelijk Almelo ontving maandag 6 november twee gasten: Roelof Terpstra (executive director van The Virtual Dutch Men) en Jeroen Spoelder (algemeen directeur van Cirex). Martin Steenbeeke ging met hen afzonderlijk in gesprek. Columnist was Wim van Dalfsen. Henk-Paul Visser vroeg ieders gewaardeerde aandacht voor het belang van MKB Almelo. Staand op de zeepkist wees Wiebe Blauw op de mogelijkheden voor startende ondernemers van leegstande panden in de binnenstad.

Het was inmiddels de 70e editie van deze bijeenkomst voor zakelijk en ondernemend Almelo.

Virtual reality is, net als augmented reality, een relatief jong begrip. The Virtual Dutch Men, een eveneens jong bedrijf in onze stad, kent de ins & outs en de mogelijkheden van 3D en virtual reality (VR). De medewerkers zijn blijkens de website behept met een ‘passie voor technologie’.

The Virtual Dutch Men is een nieuw internationaal merk, gelanceerd door ArchiVision. Doel: de nummer 1 virtual reality-contentmakers van de wereld zijn. Virtual reality bestaat weliswaar al sinds de jaren zestig van de vorige eeuw, ‘wij zijn een van de bedrijven die op grote schaal 3D-animaties doen’, vertelt Roelof Terpstra, ‘waarvan pas de de laatste jaren voor bouwbedrijven’.

Overigens spreekt hij liever niet van 3D-animatie maar van ‘een ervaring’. VR heeft een duidelijke meerwaarde: immers, hoe meer je je klant kunt informeren over je product, des te beter. ‘Vroeger kochten mensen een woning van plattegrond, nu kun je het huis in 3D bekijken.’

The Virtual Dutch Men werkt voor onder meer musea, beeld & geluid en farmaceuten. Ook op medisch vlak wordt er veel mee gedaan, bijvoorbeeld om mensen in ziekenhuizen af te leiden van pijn. Sinds ze met VR werken, weten ook industriëlen hen te vinden. Een belangrijk duwtje in de rug daarbij was een uitzending van De Wereld Draait door. ‘Matthijs van Nieuwkerk werd helemaal gek van zo’n bril en een fan van VR. In dat programma hebben we een zelf gemaakte rollercoater van het internet gedownload.Het is de Matthijs van Nieuwkerk-ervaring.’

Een aantal aanwezigen kreeg een speciale bril uitgereikt en kon zich zo een goed (3D-)beeld vormen van VR. ‘Je kunt met je hoofd sturen waar je naar kijkt. Met een goede bril en goede pc kun je ultiem VR beleven, door een 3D-model heen lopen en trainingen geven.’

Hebben we over 30 jaar allemaal zo’n bril? De consument is nog steeds sceptisch over de VR-techniek, weet Roelof Terpstra. ‘Ik denk dat het heel ver gaat als meer mensen goede VR zien en overweldigd raken door de techniek. Straks zet je zo’n bril op en stap je een andere wereld in. Straks kom je bij een bedrijf en krijg je een bril mee, waarmee je een machine kunt zien die er nog niet is.

Je kunt het ook integreren in bijvoorbeeld je skibril. Mensen willen steeds meer geïnformeerd worden. In goede VR móet je iets kunnen doen.’

Onderwerp van de column van Wim van Dalfsen was ons rechtssysteem en de hervorming ervan. Het voorkomen van recidive zou daarvan het kernpunt moeten zijn.

Cirex ontwikkelt en produceert complexe stalen 3D componenten volgens de ‘verloren was’-methode. Cirex komt dan ook van cire perdue. Het bedrijf ontstond in 1947 in het natuurkundig laboratorium van Philips in Eindhoven. Jeroen Spoelder begon in 1999 voor de staalgieterij en is er sinds 2013 algemeen directeur en mede-eigenaar. Een groep bezoekers die onlangs het bedrijf bezocht, was na afloop overweldigd door het proces. ‘Je moet het zelf een keer zien, dan word je vanzelf enthousiast’.

Gieten is geen smerig proces, stelt hij. Dat blijkt ook uit de reactie van mensen die hier komen. ‘Het is ontzettend leuk om ons bedrijf en processen te zien.’

Over het algemeen maakt Cirex gietstukjes van 100 gram. Het gaat om miljoenen onderdelen. Met 75% is de automobielindustrie (motor, versnellingsbak) de grootste afzetmarkt. De automotive-markt gaat wel veranderen, maar ‘niet in het tempo dat de politiek denkt. De politiek gaat er aan voorbij dat je de infrastructuur voor elkaar hebt’. Het overige deel van de omzet wordt gerealiseerd in bijvoorbeeld landbouwwerktuigen en de procesindustrie. En: wil je een Jan des Bouvrie-kleur wit, dan komt het huisje in de verfmachine uit Almelo.

Cirex is de enige gieterij in Nederland ‘die dit zo doet. Met ons proces maken we met vier spelers de dienst uit. In de wereld zitten we in de Champions League. Voor elke klant kunnen op maat een onderdeel maken’. Blijkbaar doet Cirex het anders dan de concurrenten, stelt Jeroen Spoelder. ‘We hebben geen traditionele benadering. We bieden nooit aan wat de klant wil hebben, maar bieden de beste oplossing die de klant nodig heeft’. Helaas gaan klanten soms met het idee van Cirex aan de haal naar China. ‘Je moet dus niet van tevoren vertellen hoe het zit.’

Een probleem bij de groei van het bedrijf is wel dat het moeilijk is om aan goede arbeidskrachten te komen. Het is volgens hem geen imagoprobleem. ‘De gemeentelijke kaartenbak is wel vol, maar het zijn niet de mensen die wij willen hebben.’ Een deel van de productie vindt overigens plaats in Tsjechië en Slowakije.

Vormt 3D printen een mogelijke bedreiging voor de activiteiten van Cirex? Niet wat de algemeen directeur betreft: ‘3D printen is prachtig mooi voor de hobbyist. Het gaat er wel komen maar ‘het wordt nooit de toepassing die men ervan verwacht – zeker niet voor serieproductie’.​

zakelijk almelo (1) zakelijk almelo (2) zakelijk almelo (3)Roelof Terpstra

zakelijk almelo (4) zakelijk almelo (5) zakelijk almelo (6)Een aantal aanwezigen kreeg een speciale bril uitgereikt en kon zich zo een goed (3D-)beeld vormen van VR. ‘Je kunt met je hoofd sturen waar je naar kijkt.

zakelijk almelo (7) zakelijk almelo (8) zakelijk almelo (9) zakelijk almelo (10) zakelijk almelo (11) zakelijk almelo (12) zakelijk almelo (13) zakelijk almelo (14)Columnist was Wim van Dalfse

  zakelijk almelo (15)Jeroen Spoelder

zakelijk almelo (16) zakelijk almelo (17) zakelijk almelo (18) zakelijk almelo (19) zakelijk almelo (20) zakelijk almelo (21) zakelijk almelo (22) zakelijk almelo (23) zakelijk almelo (24) zakelijk almelo (25) zakelijk almelo (26) zakelijk almelo (27)Henk-Paul Visser vroeg ieders gewaardeerde aandacht voor het belang van MKB Almelo

zakelijk almelo (28)Staand op de zeepkist wees Wiebe Blauw op de mogelijkheden voor startende ondernemers van leegstande panden in de binnenstad