Zakelijk Almelo 5 februari

Zakelijk Almelo ontving maandag 5 februari – de eerste editie in alweer het 15e seizoen – twee gasten: Hugo de Leeuw, vestigingsdirecteur van de vestiging van Sligro in Almelo, benevens Bob Loohuis, business development manager van de Groep Heylen. Martin Steenbeeke ging met beiden in gesprek. Welhaast traditioneel verzorgde Ger Vermeulen de eerste column van het jaar. Zoë Loupatty, de jongste winkelier en ondernemer van Almelo, beklom ten slotte de zeepkist.

In september vorig jaar onderging de vestiging van Sligro in Almelo een grootse verbouwing.

Van de 5.700 vierkante meter tellende winkel bleven alleen de muren en plafonds over, de rest werd verbouwd. De verbouwing was daarna reden voor een feestje. De zaak biedt nu een nog breder assortiment producten van topkwaliteit. ‘De ontwikkelingen in food gaan snel’, lichtte vestigingsmanager Hugo de Leeuw toe. ‘De concurrentie is groot en het was inmiddels een oud pand.’ Beleving is ook hier het toverwoord. Zo komt de geur van vers gebrande noten de klant tegemoet. ‘Wij willen goed in de markt zitten qua prijs en klanten de mogelijkheid bieden de producten, ook door middel van concepten, uit te proberen. We willen steeds minder tijd nemen om boodschappen te doen, alhoewel… je wilt een vis of reerug toch ter plekke zien.’

Sligro heeft een redelijk goed beeld van de klant. De klantenkaart is hierbij dienstig. ‘Je moet de klant heel goed volgen: wat ze kopen, in welke productgroepen ze geïnteresseerd zijn, verse noten bakken in de notenbar. Die data zijn belangrijk om de schappen gevuld te houden en met het oog op voorraadbeheer. Er is immers niets ergers dan in de rij staan en te moeten wachten. ‘Je moet inkopen doen en snel naar je zaak kunnen om je personeel aan het werk te houden en gasten te ontvangen.’

Naar zijn zeggen slaat de nieuwe opzet bij klanten zeer goed aan qua omzet en reactie. Het merendeel ervan komt uit het MKB en de horeca, een kleiner deel doet er inkopen namens een sportclub of -zaak. ‘Onze vergunning is gebaseerd op B2B.’

Mededingers op de markt zijn onder andere Hanos en Makro. Sligro biedt ook bezorgservice via internet. De distributie vindt vanuit elders plaats

Zelf is Hugo de Leeuw onderhand 25 jaar in de horeca werkzaam. Daarvan werkte hij er zes bij FC Twente – ‘volgens mij is er ruimte voor twee voetbalclubs in deze regio’.

In Almelo is veel te doen, constateert hij. Het is merkbaar een ander deel van Twente dat wordt bediend, ‘we zijn meer gericht op dorpen en steden boven ons’.

In Veghel, ten hoofdkantore, is men tevreden over Almelo. Jaarlijks praat de ceo alle 800 medewerkers bij over de jaarresultaten en vooruitzichten voor het komend jaar. Ook zijn de plannen ontvouwd om de eerste stappen in het buitenland te zetten. Sligro heeft al klanten in Duitsland en bouwt momenteel in Antwerpen. De tweede stad die men in het vizier heeft, is Brugge. Het betekent wel dat de informatie op de 60.000 artikelen in het assortiment in het Frans moeten worden vertaald.

Op XL Business Park Twente ontwikkelt de Groep Heylen een logistieke campus. Dat gebeurt op dertig hectare bouwterrein. De Belgische investeerder in logistiek vastgoed verwacht hier werkgelegenheid voor circa duizend mensen. Bob Loohuis, business development manager van de groep, liet er geen misverstand over bestaan: ‘Wij zien de potentie van deze regio. Twente is goed gesitueerd in Europa, er zijn multimodale verkeerslijnen, de CTT…. Het is een fantastische uitgangspositie.’

Moderne logistiek vindt plaats in grootschalige gebouwen. In de gebouwen – in campusmodel –  is plaats voor verschillende huurders. Voordeel is dat je personeel, verkeersmiddelen en faciliteiten kunt uitwisselen.

De Groep Heylen is een industriële investeringsmaatschappij, gespecialiseerd in bouw en beleggen in logistiek Nederland en België. ‘Wij doen de investering zodat de klant de pakjes van A naar B kan brengen. Wij faciliteren.’ Overigens heeft men ook concessies om munten te slaan. In 2016 werd bijvoorbeeld de Koninklijke Nederlandse Munt overgenomen. Het past in de ambitie om het wereldwijd meest competente munt-huis te worden voor kleine en middelgrote landen.

In Almelo verrijzen een zuid- en een noordgebouw van 60.000 respectievelijk 120.000 m2. Er wordt energieneutraal gebouwd. ‘We zijn klaar voor aansluiting op het warmtenet. Er liggen zonnepanelen op het dak. Ook het second life-principe hebben we hoog in het vaandel.’

En er zijn ‘architectonische knipoogjes’ in de vormgeving van kantoor en kantines.

Het eerste gebouw is in juli gereed. De eerste huurder – de launching customer –  is goed voor 43.000 m2. De toekomst schat hij bijzonder positief in. Volgens Bob Loohuis wordt het al tijd na te denken over XL Business Park II – ‘over een jaar of 5, 6 is dit uitverkocht. En met een e-commercebedrijf erbij heb je wellicht 3.000 tot 4.000 arbeidsplaatsen’. De Groep Heylen is in elk geval in Almelo om er te blijven en deel uit te maken van het zakelijk netwerk.

Is het al niet een traditie, dan toch een goed gebruik: de eerste column in het jaar werd verzorgd door senior rechter Ger Vermeulen. Zijn gesproken visie op de actualiteit leest u elders op onze site.

Als afsluiting van de novembereditie van Zakelijk Almelo in 2017 wees Wiebe Blauw ondernemende stadgenoten op de mogelijkheden om in leegstaande panden in de binnenstad hun ideeën te realiseren. Het idee ‘Start je winkel in Almelo’ was niet aan dovemansoren gericht. Zoë Loupatty toonde ondernemingszin en ging de uitdaging aan. Staand op de zeepkist vertelde ze hoe zij haar ideeën in daden omzet.

Deze foto’s hier onder zijn van Marinus Blaak  de Geleraaf