Grote Proef- en probeershow: organisatie door ROC-studenten
Markt
Elk jaar organiseren studenten een Proef- en probeershow. Het Atrium van
de school was op 25 maart het podium voor een compleet ingerichte en sfeer-
volle markt met ongeveer 45 marktkramen. Hier worden diverse producten
aangeboden uit de foodsector om te proeven en uit het non-foodsegment
om te proberen. Denk hierbij aan een theeproeverij, kaas, wijnen en
Italiaanse gerechten. Verder worden er stands ingericht met automaterialen,
geluidsapparatuur, led-tv’s, glaswerk, huishoudelijke artikelen, kleding,
lingerie en sportartikelen.
Samenwerking met het bedrijfsleven
De verkopers in opleiding selecteren zelf de producten die zij aanbieden.
Voorwaarde is dat deze afkomstig zijn van het leerbedrijf waar de student
stage loopt. In oktober vorig jaar zijn de studenten al begonnen met het
schrijven van hun plan van aanpak waarin de aspecten product, presentatie,
demonstratie, promotie en prijs centraal staan. Een aantal praktijkopleiders
van de deelnemende stagebedrijven treedt deze dag op als examinator,
omdat de organisatie van dit event een afstudeeropdracht is. Op deze
manier is ook het beroepenveld nauw betrokken bij de opleiding. Alle
studenten hebben als voorbereiding op de proef- en probeershow een
uitgebreide verkooptraining gevolgd en ook een workshop standbouwen
was opgenomen in het lesprogramma. Alles wat de studenten op school
en tijdens hun stage hebben geleerd, wordt tijdens de proef- en probeer-
show geshowd.