Zakelijk Almelo

Bijna 130 mensen maakten op maandag 1 september hun opwachting bij Zakelijk Almelo. Gasten op deze bijeenkomst waren Richard Holsink, directeur Inventflow, en Michel Verweg in zijn hoedanigheid als directeur van Obimex.

Inventflow zag in 2008 het licht. Het was geen makkelijke start voor de van Norit afkomstige Richard Holsink. Het economisch tij verliep en hij had ‘een  zwaar concurrentiebeding’. Het was voor hem een leerzaam jaar.

Inventflow levert en onderhoudt pompen en pomponderdelen voor met name de voeding- en genotsmiddelenindustrie. Tachtig procent bestaat uit zogeheten hygiënische pompen. Het zijn niet de minste klanten: Heineken, Unilever, Bavaria, Coca Cola en Heinz zijn er enkele van.

Richard Holsink heeft 23 mensen in dienst. Dat was niet de bedoeling: zijn doelstelling was alleen te blijven, ‘maar dat is dus mislukt. Dat is de schuld van onze klanten. Die wilden dat we niet alleen zouden leveren, maar ook het onderhoud zouden verzorgen’. Zelf pompen maken is voor hem overigens geen optie.

Een pomp is een cruciaal onderdeel van de bedrijfs- en procesvoering, legde hij zijn gehoor uit. Een pomp is moeilijk qua techniek, hydraulische balans en energieverbruik. Hij richt zich eveneens op softwareontwikkelingen. Een voorbeeld is Bavaria, waar 650 pompen in bedrijf zijn. ‘Die heb ik allemaal inzichtelijk gemaakt.’

De groei van zijn bedrijf verklaart hij uit de Twentse mentaliteit en de kwaliteit van het product. ‘We hebben een goed evangelie bij de klant. De gunfactor is belangrijk. Internet kun je in onze branche vergeten.’

Groei moet gefinancierd worden, maar de banken zijn terughoudend. Alleen een goed verhaal hebben, heeft geen zin, leert zijn ervaring. Er was één bank die wel goed luisterde. ‘Zij hebben ons een steun in de rug gegeven.’

Plannen? Jazeker, zoals een webportal voor klanten en een nieuw ERP-pakket, een managementinformatiesysteem waarin ook alle producten omschreven zijn. Ook wil Richard Holsink meer internationaal opereren, dus verder dan Nederland, België en Afrika. Waar, dat maakt hem niet uit: ‘Overal waar brouwerijen staan’. Wereldwijd zijn dat er veel, dus hij kan letterlijk alle kanten op.

In januari van dit jaar heeft hij een kwart van Inventflow verkocht aan een bedrijf in Enschede dat motoren ontwikkelt. Die gedeeltelijke overname bezorgde hem een gezonde solvabiliteit. Bij gebrek aan een opvolger sluit hij volledige verkoop op termijn niet uit.

Obimex is een groothandel op het gebied van plafonds, wanden en verlichting. Klanten zijn veelal installatiebureaus en bedrijven die werken voor aannemers – van zzp’ers die af en toe een klus hebben tot grote plafondmontagebedrijven. Het werkterrein van Michel Verweg c.s. is Nederland; Obimex is op dit gebied de derde speler in ons land. Een klein deel van de productie is van eigen hand, de rest komt voornamelijk uit Europa.

De wortels van het bedrijf gaan terug naar 1974. Rieks Verweg begon toen met het installeren van plafonds. Dat evolueerde naar een groothandel, waarbij de markt ‘vanaf de onderkant’ is bewerkt.

‘Ik wilde altijd al ondernemen’, vertelt Michel Verweg. Zijn vader leerde hem alle kneepjes van het vak kennen. Hij begon met ‘een hamertje in de hand’ en ging geleidelijk aan ook een dag richting kantoor. Uiteindelijk ging hij het bedrijf leiden, zodat het in de familie bleef. Niet onbelangrijk, licht hij toe. ‘In Nederland zijn we de enige op dit gebied, we concurreren alleen met multinationals. Je kunt ons ook na vijf uur bellen. Net als hen zijn wij het verlengstuk van leveranciers, maar we leveren wel toegevoegde waarde. Die zit in de kennis die we in huis hebben, hoe je in het zakendoen staat. Er is ook een een hoge mate van gunnen. En we hebben onze eigen chauffeurs. Dat is een groot verschil met multinationals.’

Het ondernemersbloed zit dus in de familie. Neem het sportcentrum Obifit. Het begon voor zijn zus ‘met een lolletje’. Er kwam ruimte vrij, waarvoor sporttoestellen werden aangeschaft – aanvankelijk alleen voor personeelsleden. ‘Voor we het wisten, waren er wel honderdvijftig mensen op actief.’

Daarnaast heeft hij in het Nijrees ‘een aantal stokken’ staan: een wijngaard van twee velden. Eenmaal tot wasdom gekomen, moet deze wijngaard bij een mooi seizoen goed zijn voor 3.000 liter wijn: wit, rosé, rood en zelfs dessertwijn. ‘Ik zou zeggen: kom proeven.’

zakelijk almelo (1)

zakelijk almelo (2)

zakelijk almelo (3)

zakelijk almelo (4)

zakelijk almelo (5)

Harry Nijhuis sloeg de gong

zakelijk almelo (7)

zakelijk almelo (6)

zakelijk almelo (8)

Richard Holsink directeur InventFlow in gesprek met Martin Steenbeeke

zakelijk almelo (9)

zakelijk almelo (10)

zakelijk almelo (11)

zakelijk almelo (12)

zakelijk almelo (13)

zakelijk almelo (14)

zakelijk almelo (16)

zakelijk almelo (17)

zakelijk almelo (18)

Columnist is Han Pape, hoofdredacteur van De Roskam.

zakelijk almelo (19)

Michel Verweg directeur Obimex en Obifit. in gesprek met Martin Steenbeeke

zakelijk almelo (20)

zakelijk almelo (21)

zakelijk almelo (22)

zakelijk almelo (23)

zakelijk almelo (24)